Harkituin askelin työnjohtajaksi 2018-05-16T09:33:46+00:00

Harkituin askelin työnjohtajaksi

Infran rakentaminen on pitänyt Joonas Kotirannan jalat tukevasti maassa vuodesta 2012 lähtien. Työnantaja on kannustanut opintoja ja systemaattista etenemistä työnjohtajan tehtäviin TerraWise Oy:ssä.

Joonas Kotiranta valmistui Riihimäen ammattikoulusta 2009. Talonrakennusalan perustutkinnon rinnalla hän suoritti lukio-opinnot, ja erityisesti matematiikasta on ollut paljon hyötyä.

Aluksi hän oli varaston kymppinä rakennuspuolen logistiikka-alan firmassa. Hommat eivät kuitenkaan menneet aivan toivotulla tavalla, joten Joonas alkoi miettiä työpaikan vaihtoa.

– Piirosen Tomi Konevuori Oy:stä, joka yhdistyi osaksi TerraWisea kesällä 2017, tiesi minut veljensä kautta ja kyseli hommiin jo 2011. Hakemuksen kirjoitin kuitenkin vasta 2012, Joonas Kotiranta kertoo.

– Pääsin mielekkäämpiin töihin rakennusmieheksi, putkiasennuksiin, pyöräkuormaajan kuljettajaksi ja kaivinkoneen perämieheksi. Työt Konevuorella liippasivat hyvin tutkintoa, kun tehtiin perustuksia, kunnallistekniikkaa, katu-urakoita ja hallien pohjia.

Syksyllä 2014 Kotirannalta kysyttiin, kiinnostaisivatko työnjohdolliset tehtävät, ja kyllä kiinnostivat. Harjoittelu alkoi 2015 ja tätä tukevat opinnot 2016.

Sillä tiellä omakotitalossa Hausjärvellä avopuolisonsa kanssa asuva 28-vuotias Joonas Kotiranta on yhä. Siellä vapaa-aikaan kuuluvat musiikki ja kuntosali.

– Raskas musiikki lähinnä, Joonas täsmentää. – Minulla on sekä sähkökitara että akustinen, ja kumpaakin tulee soiteltua melko aktiivisesti.

Halu oppia ja kehittyä

Musiikin tekemisessä on Joonas Kotirannan mielestä ideana oppia soittamaan aina vain paremmin. Sama koskee työntekoa: oma halu oppia ja kehittyä luo motiivin jatkaa alalla.

– Infrarakentaminen kiinnostaa minua oikeasti. Siksi minulle on tärkeää, että saan tehdä töitä sellaisen työnantajan palveluksessa, jonka puitteissa pystyn kehittämään itseäni. Oma kokemus monista eri töistä auttoi paljon, kun ryhdyin harjoittelemaan työnjohtoa, Kotiranta kertoo.

Kotirannan siirtyminen työntekijästä työnjohtajaksi tapahtui harkituin askelin Finnair Cargon lentorahtiterminaalin massiivisella työmaalla Vantaalla. Euroopan modernein, pitkälle automatisoitu terminaali otettiin käyttöön syksyllä 2017.

– Töiden johtamisen harjoittelu alkoi vastaavan mestarin kanssa 2015. Työnjohdon harjoittelua varten tehtiin suunnitelma, jonka toteutumista seurattiin säännöllisesti.

–  Alkuun tein johtotehtävien ohella myös rakennusmiehen hommia ja ajoin tarvittaessa pyöräkoneita, mutta vähitellen olin yhä enemmän mukana työmaasuunnittelussa miettimässä, mitä ja milloin tehdään ja tilataan, Kotiranta kertoo.

Vuoden 2015 loppupuolella hän sai jo tehdä lomatuurauksia, kunnes rakennusmiehen työt jäivät taakse ja hän keskittyi kokonaan työnjohtoon.

Opintielle työn ohessa

Kun työt vielä jatkuivat Finnair Cargon terminaalin työmaalla, Joonas Kotiranta hakeutui opiskelemaan Hämeen ammattikorkeakouluun rakennusmestaripuolelle syksystä 2016. Ennen opintojen alkua hän sai hoitaa työnjohtajana ison työmaan koko kesälomatuurauksen.

Urakkaan sisältyivät muun muassa terminaalin perustustyöt, rekkapiha putkineen, hulevesijärjestelmät, lentorahdin puolen putket ja järjestelmät, sisäpuoliset täytöt, viemäriputket, radonputket ja sähköputket sekä asfaltoinnit.

– Työt jaettiin eri tiimeille: yksi teki salaojia, toinen perustusten murskearinoita jne. Viimeiset puoli vuotta johdin työnjohtajana tätä kokonaisuutta yksin. Vastaava mestari kävi paikalla tarvittaessa, Joonas Kotiranta kertoo.

Työn ohessa edenneet opinnot toteutetaan monimuotototeutuksena: koulujaksot ovat perjantaista lauantaihin aina kahden viikon välein, ja vuoden aikana on lisäksi kolme lähiviikkoa. Työntantaja kannustaa ja joustaa:

– Saan tehdä koulun takia menetetyt työpäivät ylitöinä sisään, Kotiranta kertoo.

Tähtäin: rakennusmestari

Maanrakennuspuolen ammattitutkinnosta Joonas Kotiranta jatkoi maanrakennusalan erikoisammattitutkintoon, joka valmistui keväällä 2017. Näyttötutkinnot Kotiranta teki Konevuoren projekteista, ensimmäisen Finnair Cargon lentorahtiterminaalista ja toisen katutöistä Vantaalla.

– Tein johtamistani urakoista koululle raportit. Keräsin esimerkiksi materiaalia työmaista ja niiden taloudesta. Olin samalla työnjohtaja ja oppilaitoksen valvoma harjoittelija. Oma ohjaajani koulusta kävi seuraamassa työmaita, ja hän otti myös näyttötutkinnot vastaan.

Kun Kotirannan johtama uusi iso työmaa on avattu Vantaan Hakkilan Kanervanummella, hänen opintonsa jatkuvat yhä. Tähtäimessä on rakennusmestarin tutkinto vuonna 2020.

Motivaatiota arvostetaan

Konevuori Oy sulautui vuoden 2018 alussa emoyhtiö TerraWiseen. Kanervanummen työmaa on talvella tauolla, ja Joonas Kotiranta tekee toimistotöitä kuten urakkalaskentaa pääkonttorilla Helsingin Metsälässä.

– Nyt meillä on yksi iso yhtiö TerraWise, joka pystyy tarjoamaan tilaajille suuria kokonaisuuksia, kun infrarakentaminen, louhinta, viherrakentaminen, pohjarakentaminen ja murskaus löytyvät kaikki saman oven takaa, Kotiranta toteaa.

– Odotan tulevaisuudelta paljon, sillä koen päässeeni hyvin sisään työnjohtajan tehtäviin. Tässä työnantaja ja sen hyvä porukka ovat antaneet minulle paljon.

– Olen pystynyt kehittymään ja etenemään ilman, että olisi syntynyt mitään tarvetta vaihtaa työpaikkaa. On iso etu, että firma ottaa huomioon motivoituneet työntekijät, Joonas Kotiranta kiittelee.